راهنمای ثبت شناسه
ارکید برای نویسندگان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی
شهریور ماه  1402
 

 

 

 

 



مقدمه

شناسه ORCID  یا (Open Researcher and Contributor ID) یک کد شانزده کاراکتری مشتمل برحرف و عدد می باشد که به یک نویسنده به صورت انحصاری ورایگان با هدف اختصاص شناسه‌ای واحد برای هر نویسنده تعلق می گیرد. وجود این شناسه مشکلات مربوط به شناسایی پژوهشگران و نویسندگان مقالات و محصولات علمی را برطرف می کند.

 

افراد می توانند با ثبت نام واخذ شناسه ارکید[1] و سپس تکمیل پروفایل خود در سایت http://orcid.org  هنگام ارسال مقالات برای چاپ ویا دیگر فعالیتهای پژوهشی و علمی، شناسه ارکید خود را نیز برای داوران یا سازمان‌های مربوطه ارسال نمایند تا آنان با در اختیار داشتن این شناسه، فرد را شناسایی و وارد پروفایل فرد شده و کارنامه علمی و پژوهشی، تجارب، سوابق و توانمدی‌های فرد را مشاهده نمایند.

 

ثبت کد ارکید در سه گام صورت می پذیرد:

 

 

 

 

گام اول: ثبت نام

 در این گام همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می کنید در ابتدا وارد سایت  http://orcid.org شوید. در این سایت اطلاعات شما تنها یک بار ثبت خواهد شد و سپس شناسه ارکید به شکل منحصر به فرد به شما اختصاص خواهد یافت.

 

 

 

 

در گام اول مشخصات فردی شما شامل، نام، نام خانوادگی، پست الکترونیک و رمزورود شما وارد شده و ثبت می گردد. رمز ورود شما باید حداقل هشت کاراکتر باشد که حداقل یک حرف آن از حروف الفبایی یا سمبل ویا اعداد درآن استفاده شده باشد

 

 

 

 

گام دوم: وارد کردن اطلاعات شخصی

در این گام لازم است اطلاعات مربوط به مشخصات فردی نویسنده یا محقق که شامل چهار بخش تحصیلات، اطلاعات شخصی، حمایت های مالی و تجارب می باشد را تکمیل نموده و پس از تکمیل این اطلاعات وارد گام بعدی شوید.

 

 

 

 

 

گام سوم: استفاده از شناسه ارکید

پس از اتمام ورود اطلاعات شخصی، یک کد شانزده کاراکتری منحصر به فرد به شما اختصاص داده می شود. برای بازیابی اطلاعات خود می توانید از شناسه تعریف شده مانند مثال زیر استفاده نمایید.

http://orcid.org/0000-0002-6297-3727

 

 

پس از ثبت نام و دریافت کد، لازم است به پروفایل شخصی خود در سایت وارد شده و با ثبت کد کاربری ورمز عبور، اطلاعات مربوط به آثار علمی و مقاله خود را بطور منظم روزآمد کنید.

 

ORCID QR Code

شناسه ارکید می تواند از اطلاعات شما در ارکید یک کد دیجیتال تهیه و اسکن نماید.

 

 

با وجود این کد دیجیتال شما دیگر نیازی به ورود رمز در سایت نداشته و بصورت دیجیتال شناسایی می شوید. شما می توانید این کد را به صورت برچسپ دیجیتال در رزومه خود مورد استفاده قرار دهید.

برای دریافت این شناسه وارد آدرس زیر شوید:

Http://qrcode.orcid.org

شناسه ارکید و آدرس پست الکترونیک خود را وارد نمایید پس از آن تصویر ORCID QR Code برای شما ایجاد می شود.

   

 

Centlib.iums.ac.ir     پورتال کتابخانه مرکزی
Diglib.iums.ac.ir     کتابخانه الکترونیک
 


 

 

 

 

http://www.freepngimg.com/thumb/email_marketing/2-2-email-internet-png-thumb.png                                                                                                                                    

86705501
86705401
86705301
86705206
Centlib_ref@iums.ac.ir



[1] - ORCID